Deel op facebook

Station Ruisbroek

Waarom een masterplan?

Na een Open Oproep van de Vlaams Bouwmeester hebben de gemeente Sint-Pieters-leeuw, de NMBS en de provincie Vlaams-Brabant het architectenbureau Plusoffice aangesteld. Het bureau maakte een toekomstvisie op. Het doel? De stationsomgeving omvormen tot een aangename, multifunctionele en groene ruimte. Een masterplan is de eerste stap.

Enkele uitdagingen vormden de basis voor dit plan. Het huidige stationsplein doet wat desolaat aan. Hoe kan dit gezelliger ingericht worden? Kan de huidige perrontunnel breder gemaakt worden zodat fietsers snel van de fietssnelweg naar het centrum rijden via de tunnel zonder de voetgangers en treinreizigers te storen? Hoe maken we er een meer levendige stationsomgeving door een stuk bebouwing of publieke voorzieningen?

foto Ruisbroek  Stationfoto: Ruisbroek foto

Een fietsbrug over het kanaal en een bredere perrontunnel onder de spoorweg

De spoorbundel en het kanaal vormen vandaag niet alleen een ruimtelijke barrière, maar ook een sociale. Het verplaatsen van de sluis en het verhogen/verbreden van het kanaal zorgt ervoor dat een nieuwe fiets- en voetgangersbrug zal nodig zijn over het kanaal.

De huidige perrontunnel is vrij smal en dient in de eerste plaats om toegang te geven tot de perrons. In de toekomstvisie wordt de tunnel verbreed zodat ook een betere uitwisseling kan gebeuren tussen het stationsplein en de kanaalzijde. Fietsers en passanten kunnen zo veilig en snel onder de tunnel door zonder de treinreizigers te storen. De tunnel wordt samen met de nieuwe fiets- en voetgangersbrug geïntegreerd in één ontwerp.

Ruisbroek fietsbrugfiguur: ruisbroek fietsbrug

Een gezelliger plein met meer voorzieningen

De uitdaging is om een autoluw stationsplein te creëren met een gezellige publieke ruimte, waar ruimte gemaakt wordt voor waterinfiltratie en meer groen. Alsook zou de toegang tot de perrontunnel en de perrons vlotter en duidelijker moeten. Grote en beveiligde fietsenstallingen helpen om vlotter voor de fiets te kiezen. Immers 85% van de treinreizigers woont op minder dan 3km afstand van het station. En zou er parking ondergronds of bovengronds in een gebouw gebouwd kunnen worden zodat we zuiniger met de ruimte omgaan?

De stationsomgeving vormt de schakel tussen de grootschalige bedrijvigheid van de kanaalzone en de kleinschalige wooncontext van Ruisbroek dorp. Het masterplan voorziet een hybride bouwprogramma, op de schakel tussen deze twee contexten.

figuur: ruisbroek stationsplein

Van toekomstvisie naar realisatie?

Er wordt werk gemaakt van een actieplan om de toekomstvisie te realiseren. Dit wordt een werk van lange adem want er zijn grote investeringen en werken voor gepland. Een eerste stap zal zijn om de verschillende overheden aan het werk te zetten om één gezamenlijk ontwerp te maken voor de nieuwe fiets- en voetgangersbrug, een verbrede perrontunnel en de toegangen aan beide zijden.

Ruisbroek Actieplanfiguur: ruisbroek actieplan

Deel op facebook