Rustpunten Kanaalroute
Waarom rustplekken bouwen?
De fietssnelweg F20 langs het kanaal wordt intensief gebruikt. Dit blijkt uit de cijfers van de vaste teller in Ruisbroek (gemiddeld 1.052 dagelijkse fietsbewegingen in 2024, gemiddeld 1.200 dagelijkse fietsbewegingen in 2025). De fietssnelweg 20 is de tweede meest gebruikte in de provincie Vlaams-Brabant. Langsheen deze fietssnelweg zijn er amper rustplekken en voorzieningen.
U kan zelf het aantal fietsbewegingen van de tellers in heel Vlaanderen bekijken:
FIETSFLOW | Fietstellingen in beeld
Hoe zullen deze rustplekken eruit zien en waar?
De architecten Vincke De Vidts werden na een wedstrijd onder begeleiding van het Team Vlaamse Bouwmeester aangeduid om deze plekken te ontwerpen en de bouw ervan te begeleiden.
Tussen Halle station en de sluis van Lot zullen op 4 plekken de in staal opgebouwde rustplekken verschijnen. Het gebruik van damwanden staal als materiaal is een knipoog naar het industriële karakter van de kanaalroute. De benaming van de rustpunten verwijst naar de naam van de fietssnelweg.
- Wegrestaurant aan de Suikerkaai in Halle
- Afrit aan de Roggemanskaai in Halle
- Pechstrook aan de Vaartweg/Heideveld in Sint-Pieters-Leeuw
- Lotgenoten aan de sluis van Lot in Beersel
Op elke rustplek kan je zitten en je fiets stallen. Er worden aan enkele voorzieningen een luchtpomp, watertappunt en een toeristisch infobord geplaatst.
fig: overzicht locatie rustplekkenkanaalroute
Wilt u meer informatie over de specifieke rustplekken? Klik dan hieronder:
fig: damwanden materiaal
Icoonfietsroutes
De Vlaamse Overheid ontwikkelde negen icoonfietsroutes voor een fietsvakantie in Vlaanderen. Elke icoonfietsroute haakt de mooiste stukjes van het Vlaamse landschap aan elkaar via aantrekkelijke fietswegen en rond een centraal thema. De kanaalroute is onderdeel van deze icoonfietsroutes. De rustplekken zetten de icoonfietsroutes op de kaart en zijn welkome plekken om te verpozen.